خندیدن این بیماری را درمان می کند!-راهبرد معاصر

خندیدن این بیماری را درمان می کند!

بررسی جدید پژوهشگران چینی و انگلیسی نشان می‌دهد که خندیدن می‌تواند نشانه‌های بیماری خشکی چشم را کاهش دهد و به بهبود این بیماری کمک کند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۷ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 13
کد خبر: ۲۵۷۱۷۹

به گزارش راهبرد معاصر، خشکی چشم یک بیماری مزمن است که تخمین زده می‌شود حدود ۳۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا باشند.

 

به نقل از نیویورک پست، پژوهشگران چین و انگلستان معتقدند که تمرین خنده می‌تواند یک درمان اولیه برای تسکین علائم بیماری خشکی چشم باشد.

 

شواهد نشان می‌دهند که خنده‌درمانی می‌تواند افسردگی، اضطراب، استرس و درد مزمن را کاهش دهد و در عین حال، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند. به همین دلیل، خنده‌درمانی به عنوان یک درمان مکمل و سودمند برای بیماری‌های مزمن گوناگون از جمله اختلالات سلامت روان، سرطان و دیابت شناخته می‌شود اما این که آیا خنده‌درمانی می‌تواند تأثیر سودمندی را بر بیماری خشکی چشم داشته باشد، هنوز ناشناخته است.

 

پژوهشگران برای بررسی بیشتر این موضوع، به ارزیابی اثربخشی و ایمنی خنده در بیماران مبتلا به علائم بیماری خشکی چشم پرداختند. یافته‌های آنها از ۲۸۳ شرکت‌کننده ۱۸ تا ۴۵ ساله با میانگین سنی ۲۹ سال و ۷۴ درصد زن به دست آمدند که از نظر بیماری خشکی چشم با استفاده از شاخص بیماری سطح چشم ارزیابی شدند و به ‌طور تصادفی با تمرین خنده یا قطره هیالورونیک سدیم تحت درمان قرار گرفتند.

 

شرکت‌کنندگانی که به بیماری‌های چشمی، آسیب، عفونت یا آلرژی مبتلا بودند و افرادی که اخیرا از لنزهای تماسی یا هر گونه درمان بیماری خشکی چشم استفاده کرده بودند، حذف شدند.

 

گروه تمرین خنده، یک فیلم آموزشی را تماشا کردند و از آنها خواسته شد که عبارات هی‌هی‌هی، هه‌هه‌هه ، چیزچیزچیز، چیک‌چیک‌چیک، هاهاهاهاهاها را ۳۰ بار در هر پنج دقیقه تکرار کنند و برای استانداردسازی تمرین و تقویت حرکات صورت، این کار را با استفاده از یک اپلیکیشن تشخیص چهره تلفن همراه انجام دهند.

 

گروه قطره چشم، چهار بار در روز به مدت هشت هفته، قطره چشمی ۰.۱ درصد اسید هیالورونیک سدیم را به هر دو چشم زدند و دفعات مصرف آنها از طریق همان اپلیکیشن ردیابی شد.

 

هر دو درمان پس از هشت هفته متوقف شدند و هر گونه تغییر در میزان ناراحتی سطح چشم در هفته‌های ۱۰ و ۱۲ مورد بررسی قرار گرفت.

 

میانگین امتیاز هفته هشتم در گروه تمرین خنده ۱۰.۵ امتیاز کمتر –نشان‌دهنده ناراحتی کمتر- و در گروه قطره چشم ۸.۸۳ کمتر با میانگین اختلاف ۱.۴۵- امتیاز بود که نشان می‌دهد تمرین خنده کمتر از قطره چشم موثر نبوده است.

 

تمرین خنده، بهبود قابل توجهی را نیز در زمان لازم برای ظاهر شدن اولین نقطه خشک روی قرنیه پس از یک بار پلک زدن، عملکرد غده روغنی میبومین که به جلوگیری از تبخیر سریع اشک کمک می‌کند و سلامت روحی نشان داد. هیچ عارضه جانبی در هر دو گروه مورد بررسی مشاهده نشد.

 

در مقاله پژوهش آمده است: تمرین خنده به عنوان یک مداخله ایمن، سازگار با محیط زیست و کم‌هزینه می‌تواند به عنوان اولین درمان خانگی برای افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم عمل کند.

 

این پژوهش در مجله «The BMJ» به چاپ رسید./ همشهری آنلاین

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده